6.2.2014

Υγεία - Πολιτισμός

Κουκλοθέατρο: Μια ολοκληρωμένη τέχνη

Διαβάστε επίσης

» Η επικίνδυνη απομάκρυνση από την Ευρώπη

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Η πονηρή και η δημοκρατική νοοτροπία των Ελλήνων

Δημοσθένης Κυριαζής

» Η Δύση επανέρχεται στα καλά νέα…

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Ένας κότσυφας που τον λέγαν Σταύρο

Δημήτρης Καμάρας

» Το ευρώ έγινε 15 ετών…

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

Κουκλοθέατρο: Μια ολοκληρωμένη τέχνη

Πρέπει να ομολογήσω ότι συνειρμικά το κουκλοθέατρο μια λέξη μόνο μου έφερνε στο νου: Μπαρμπαμυτούσης. Ή για να είμαι ειλικρινής τρεις λέξεις. Οι άλλες δύο ήταν ο Κλούβιος και η Σουβλίτσα. Μεγαλωμένος την 10ετία του 70 τότε που γεννιόταν η Ελληνική τηλεόραση, έβλεπα όπως και τα τότε παιδιά ασπρόμαυρο κουκλοθέατρο στην οθόνη μια φορά την εβδομάδα.

Μετά έπαψα να βλέπω τηλεόραση και έφυγα και στο εξωτερικό για πολλά χρόνια.

Έτσι δεν γνώρισα την Φρουτοπία, την μακρινή ονειρεμένη πολιτεία της οικογένειας Σοφιανού που άρχισε να προβάλλεται στην ΕΡΤ από το 1985. Η ομάδα είχε κατασκευάσει μία πληθώρα από κούκλες και ένα περίτεχνο σκηνικό 900 τετραγωνικών μέτρων.

Η Φρουτοπία δεν υπάρχει πια στην Ελληνική τηλεόραση – η οποία ειρήσθω εν παρόδω δεν παράγει πια ούτε 1 ώρα παιδικών εκπομπών – αλλά η οικογένεια Σοφιανού υπάρχει ακόμα και οργανώνει την «Μικρή Σκηνή», ένα υπέροχο θεατράκι στις εγκαταστάσεις του Πολυχώρου τέχνης «Mabrida».

Οι πρωτοπόροι αυτοί, τώρα ύστερα από 30 χρόνια αποφάσισαν για καλή μας τύχη να ξανακάνουν ΖΩΝΤΑΝΟ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟ !

Όλα ξεκίνησαν πριν από λίγες εβδομάδες, στις γιορτές των Χριστουγέννων 2013-2014 με εμπροσθοφυλακή «Το κλεμμένο Χριστουγεννιάτικο δένδρο» που ενθουσίασε μικρούς και μεγάλους και τώρα συνεχίζεται με το βαρύ πυροβολικό «Το φεγγαροφάναρο», του Λ. Σούστερ. Πρόκειται για έργο του κλασσικού ρεπερτορίου για κουκλοθέατρο, που έπαιζαν με επιτυχία οι Σοφιανοί ήδη από το 1967 στο παγκόσμιο φεστιβάλ του Μπόχουμ.

Οι παραστάσεις κουκλοθέατρου των Σοφιανών είναι ξεχωριστές από κάθε άλλη αντίστοιχη. Εδώ παρακολουθεί κανείς ευχάριστο θέαμα αλλά σε επίπεδο υψηλής τέχνης και τεχνικής. Τα παιδιά διασκεδάζουν αφάνταστα ενώ συγχρόνως ψυχ-αγωγούνται (με την έννοια της αγωγής-ψυχής).

Τα κείμενα είναι εξαιρετικά δουλεμένα από την διασκευή της Ήβης Σοφιανού. Η ίδια μαζί με τον Φαίδωνα Σοφιανό «μιλούν» τους ρόλους. Οι διακυμάνσεις και το εύρος φωνής της Ήβης είναι ένα φαινόμενο ηθοποιίας και εκφραστικότητας, που προκαλεί τα γέλια των παιδιών αλλά και τον θαυμασμό των ενηλίκων.

Οι κινήσεις που κάνουν οι κούκλες πάνω στη σκηνή είναι σε τέλεια δοσολογία. Καμία κίνηση περιττή, τίποτα το παραπανίσιο, τίποτα το ελλειμματικό. Το συναίσθημα εκφράζεται άψογα από μια μικρή στροφή κεφαλιού, ένα χέρι που κατεβαίνει, μια μύτη που σηκώνεται. Πίσω από τη σκηνή φροντίζουν γι’ αυτό ο Φαίδωνας, η Ήβη και η βενιαμίν της ομάδας, Ηδύλη. Με τα χέρια ψηλά για ατέλειωτα λεπτά της ώρας, με μαύρα σκουφιά, αλαφροπατώντας ανάμεσα σε μοχλούς, αναβατώρια, σκοινιά και στατήρες, φυσώντας καπνούς και ανάβοντας μυστικά φώτα που δημιουργούν υποβλητικές σκιές, ζουν τη μυθική ζωή τους αθέατοι οι κουκλοπαίχτες.

Το μαγικό θέαμα ολοκληρώνεται από τα πλούσια σκηνικά που αλλάζουν σε χρόνο ρεκόρ μεταξύ των επεισοδίων, τους έξυπνους φωτισμούς και φυσικά τις μοναδικές μορφές που έχουν οι κούκλες (δεν υπάρχουν δύο όμοιες), όλες φτιαγμένες μια-μια από τον αξεπέραστο κουκλο-πλάστη Δήμο (τον πατριάρχη που δεν υπάρχει πια) και τον Φαίδωνα Σοφιανό. Αξίζει να τονιστεί ότι τα υπέροχα πολύχρωμα κουστούμια είναι όλα ραμμένα από την γραντμάμα Brigitte.

Το θέατρο της «Μικρής Σκηνής» εντάσσεται μέσα σε έναν τεράστιο χώρο στις εγκαταστάσεις «Mabrida», όπου μπαίνοντας οι θεατές βρίσκονται ανάμεσα σε εκατοντάδες κούκλες της Φρουτοπίας και άλλων τηλεοπτικών σειρών κουκλοθέατρου.

Τυχεροί όσοι θα απολαύσουν τέτοια μοναδικά θεάματα και ακόμα πιο τυχεροί όσοι (μικροί και μεγάλοι) ενταχθούν σε κάποιο από τα εκπαιδευτικά προγράμματα που προτείνει η οικογένεια Σοφιανού, πάντα ανοιχτή και πρόθυμη να μεταλαμπαδεύσει τα μυστικά της τέχνης της («Εργαστήρια κατασκευής και κίνησης», «Κούκλα στη σκηνή & την οθόνη», «Από την αρχαιότητα στα ρομπότ» κλπ).

Οι ενήλικες ας παρακαλέσουν τα παιδιά να τους πάρουν μαζί τους σε αυτές τις σπάνιες παραστάσεις στις παρυφές του Υμηττού κάθε Σάββατο στις 18:00 και Κυριακή στις 12:00.

Πολυχώρος τέχνης «Mabrida» στο Κορωπί τηλ 210 6620805, 210 9323822, 6944510042 και στο διαδίκτυο www.mabrida.com,

blog comments powered by Disqus

Γράφει ο Οδυσσέας Ξένος

Οδυσσέας ΞένοςΟ Οδυσσέας Ξένος είναι ένας Οδυσσέας που γύρισε μετά από 15 χρόνια στην Ελλάδα, όπου θα παραμείνει ως ξένος μέχρι τον θάνατό του. Πρόκειται για συλλέκτη. Αντικείμενό του η ιδιαίτερη μουσική για λίγους & τα σπάνια βιβλία για ιδιαίτερους.

» Θέματα

"αγανακτισμένοι" crisis Egypt Goldman Sachs greece politics PSI Syria αγορές ΑΕΠ Αθήνα αλλαγές αλλαγή ανάπτυξη Ανδρέας Παπανδρέου ανεργία αντιπολίτευση αξίες Απεργία Αραβικές Χώρες Αριστερά Βενιζέλος Βερολίνο βιομηχανία Βουλή Βρυξέλλες Γερμανία Γιώργος Παπανδρέου γραφειοκρατία γυναίκες ΔΗΜΑΡ Δημοκρατία δημόσιο Δημοσιογραφία Δημοσιογράφοι δημόσιος τομέας δημοσκοπήσεις δημοψήφισμα διαδίκτυο διακυβέρνηση διαρθρωτικές αλλαγές διατροφή διαφήμιση διαφθορά διεθνή διεθνής οικονομία ΔΝΤ δραχμή ΕΕ εκλογές Ελλάδα έλλειμμα Ελληνες ελληνική οικονομία εξουσία ΕΟΚ επενδύσεις Επικοινωνία επιχειρηματικότητα επιχειρήσεις εργασία ευρώ Ευρωζώνη Ευρωπαϊκή Ενωση Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Ευρώπη Εφημερίδες ηγεσία ΗΠΑ Ισπανία καθημερινότητα καπιταλισμός Καραμανλής κατανάλωση κεντροδεξιά Κίνα ΚΚΕ Κοινωνία κόμματα κομματισμός κουλτούρα κούρεμα κράτος κρίση κυβέρνηση λαϊκισμός Λιβύη λιτότητα Λουκάς Παπαδήμος μάνατζμεντ Μέρκελ Μέσα Ενημέρωσης μεταρρυθμίσεις ΜΜΕ Μνημόνιο μουσική ΝΔ Νέα Δημοκρατία νοοτροπία οικονομία οικονομική θεωρία οικονομική κρίση οικονομική πολιτική ΟΟΣΑ παγκοσμιοποίηση παιδεία Παπαδήμος Παπανδρέου παραγωγή ΠΑΣΟΚ ποιότητα ζωής πολίτες πολιτικά κόμματα πολιτική πολιτικοί πολιτικός λόγος πολιτισμός πρωθυπουργός πτώχευση Σαμαράς Σημίτης συναίνεση Συνδικαλισμός συνείδηση συνεργασία Σύνοδος Κορυφής Σύνταγμα Συρία ΣΥΡΙΖΑ τέχνη τεχνολογία τηλεόραση τράπεζες τρόικα Τσίπρας υγεία φιλελευθερισμός φτώχεια χρεοκοπία χρέος χρηματιστήρια ψηφιακή τεχνολογία