13.5.2011

Επιχειρήσεις

Sony: Οι συνέπειες της ασυνέπειας

Διαβάστε επίσης

» Ερωτήματα από ένα αιματηρό πραξικόπημα – θέατρο

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Η επικίνδυνη απομάκρυνση από την Ευρώπη

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Η πονηρή και η δημοκρατική νοοτροπία των Ελλήνων

Δημοσθένης Κυριαζής

» Η Δύση επανέρχεται στα καλά νέα…

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Ένας κότσυφας που τον λέγαν Σταύρο

Δημήτρης Καμάρας

Sony: Οι συνέπειες της ασυνέπειας

Την στιγμή που γράφεται το παρόν κείμενο, βρίσκεται σε εξέλιξη η μεγαλύτερη διαδικτυακή διαρροή δεδομένων της ιστορίας. Το γνωστό σε πολλούς και πασίγνωστο σε gamers και πελάτες της Sony Corporation, Playstation Network, ή εν συντομία PSN, βρίσκεται εκτός λειτουργίας.

Στις 20 Απριλίου 2011, 130 διακομιστές, 50 διασυνδεδεμένα προγράμματα παροχής υπηρεσιών και πώλησης περιεχομένου (online gaming, application store, music streaming, social networking, photo and video content sharing, remote access services) τέθηκαν από την Sony offline καθώς υπήρξε επαληθευμένο κρούσμα διαρροής εμπιστευτικών δεδομένων μέχρι και 70 εκατομμυρίων χρηστών του PSN, όπως ονόματα λογαριασμών χρηστών, στοιχεία επαφής (ονοματεπώνυμο, email) αλλά και περισσότεροι από 2.2 εκατομμύρια αριθμοί πιστωτικών καρτών (παρά τις όποιες διαβεβαιώσεις της Sony άγνωστο αν οι δράστες κατάφεραν να υποκλέψουν και CV2 – κωδικούς εξουσιοδότησης συναλλαγών καρτών). Αυτά αποτελούν και τα δεδομένα της υπόθεσης καθώς η πληροφόρηση έκτοτε παρέχεται σποραδικά και πάντα με γνώμονα το συμφέρον της εταιρείας η οποία είδε όχι μόνο την μετοχή της αλλά και το κύρος της να καταρρακώνεται.

Το καταναλωτικό κοινό που διαχρονικά στηρίζει και εμπιστεύεται την Sony στον τομέα της οικιακής ψυχαγωγίας (οι πωλήσεις της κονσόλας πρώτης γενιάς – Playstation – και ειδικά της δεύτερης – PS2 – αποτελούν ακατάρριπτα ρεκόρ και τεκμήριο customer loyalty) δοκιμάζεται, και μάλιστα οι κάτοχοι προϊόντων τρίτης γενιάς – PS3 – έχουν πολλούς λόγους να αισθάνονται αδικημένοι, δυσαρεστημένοι και απογοητευμένοι:

* To Playstation 3 τάραξε τα νερά πολύ πριν την κυκλοφορία του λόγω των τεχνικών χαρακτηριστικών του (Cell processor, BluRay support, WiFi, Bluetooth, 3D support, XMB) αλλά υστέρησε σε πωλήσεις λόγω κυρίως του κόστους έναντι των Microsoft Xbox 360 και Nintendo Wii, η δε αργοπορημένη έλευσή του στην αγορά έκανε τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα.

* Κανείς από τους δύο μεγάλους παίκτες (Sony vs Microsoft) δεν εκτίμησε στον βαθμό που έπρεπε το οutsider (Nintendo) ούτε έδωσε την δέουσα σημασία στην κατηγορία των casual, domestic gamers αλλά και πρωτοποριακές τεχνολογίες του τύπου motion gaming… Αλλά και όταν ακόμα η αγορά επιτακτικά τις ανάγκασε να παρουσιάσουν τις δικές τους προτάσεις, το Playstation Move ακολουθεί την τεχνολογική υπεροχή του Microsoft Kinect και την πελατειακή βάση των Wii users…

* Το Playstation 3 αποτελεί σπάνιο παράδειγμα μιας πρωτοποριακής συσκευής που καταφέρνει σχεδόν 5 χρόνια μετά την επίσημη κυκλοφορία του να αποτελεί τεχνολογία αιχμής μέσα από : απλές αναβαθμίσεις firmware (BluRay Disc 2.0 compliant, 3D Support), αξιόλογα περιφερειακά (Play TV, Bluetooth Remote, PS Eye camera), και μοναδικά χαρακτηριστικά (αλλαγή-αναβάθμιση δίσκου χωρίς διακοπή της εγγύησης, απομακρυμένη πρόσβαση). Από την άλλη πλευρά αποτελεί μοναδικό παράδειγμα συσκευής που συνεχίζει αξιοπρεπή πορεία στις πωλήσεις, ενώ η κατασκευάστρια εταιρεία σταδιακά ψαλίδισε δυνατότητες και χαρακτηριστικά πότε για να μειώσει το τελικό κόστος (μείωση στις θύρες USB από 4 σε 2, αφαίρεση card reader, κατάργηση συμβατότητας με τίτλους PS2 από το PS3 60GB model στο PS3 40GB ‘fat’ model) είτε για να διασφαλίσει την φήμη του συστήματος ως ‘απαραβίαστου’ (αφαίρεση της δυνατότητας εγκατάστασης πρόσθετου λειτουργικού συστήματος Linux σε Playstation 3).

* H Sony θέλησε να βάλει τέλος στις φήμες που την ήθελαν αμέτοχη αναφορικά με το αμαρτωλό παρελθόν των συστημάτων της 1ης και 2ης γενιάς τα οποία έγιναν διάσημα και δημοφιλή σε πολλούς ακριβώς λόγω της ευκολίας με την οποία μπορούσαν να ‘πειραχθούν’ με custom firmware ή αλλαγή κυκλωμάτων στην πλακέτα (chip) ώστε να επιτρέπεται η πρόσβαση σε πειρατικό ή και δωρεάν περιεχόμενο. Για τον λόγο αυτό κατέστησε εξαρχής σαφές πως θα ακολουθούσε διαφορετική προσέγγιση με το PS3, κλειδώνοντας το ‘καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη κονσόλα στο παρελθόν’ και ουσιαστικά, πέταξε το γάντι στους επίδοξους hacker ανά την υφήλιο. Η αλλαγή πλεύσης και τακτικής δεν θα πρέπει να μας ξενίζει: από κατασκευαστής hardware η Sony μετεξελίχθηκε σε προμηθευτή περιεχομένου (games, movies, patches, updates, screensavers, avatars) μέσω του δικού της καναλιού διανομής, Playstation Network, και μάλιστα σε εποχές όπου το App Store της Apple, το Android Market, το Blackberry Application World και το Intel AppUp δεν υπήρχαν όχι απλά σαν μόδα, αλλά ούτε καν σαν σύλληψη.

* Όταν πασίγνωστοι hackers όπως ο geohot παρουσίασαν τρόπους τροποποίησης της κονσόλας, η Sony προχώρησε σε ενημερώσεις και αλλαγές που δεν αντιμετώπιζαν την πιθανότητα exploit, αλλά στερούσαν από όλη την πελατειακή της βάση χαρακτηριστικά (Other OS Installation) με την λογική “πονάει χέρι, κόβει χέρι” και προχώρησε σε μηνύσεις προς τους επίδοξους exploitters. Όταν δέχτηκε αγωγές από πελάτες της ακριβώς για την κίνηση αυτή προσέλαβε επιπλέον δικηγόρους. (Ας μην ξεχνάμε πως το PS3 δεν αγοράστηκε μόνο από gamers, αποτέλεσε για τουλάχιστον 1-2 χρόνια την πιο προσιτή υλοποίηση 8-core processor computer της αγοράς, με την εγκατάσταση κατάλληλων διανομών σε Linux υπήρξαν πελάτες που κατασκεύασαν computing grids χιλιάδων επεξεργαστών / πυρήνων με μέρος μόνο του κόστους που θα διέθεταν σε servers της IBM, της HP και της Dell).

* Κατά καιρούς προέβη σε ακόμα περισσότερες κινήσεις αμφιλεγόμενης όχι μόνο “ηθικής προς τον πελάτη” αλλά και εν τέλει δικαίωσης από τις πωλήσεις (για παράδειγμα απομακρυσμένη πρόσβαση σε PS3 μέσω RemotePlay μόνο σε ιδιοκτήτες Sony Ericsson Aino και Sony Vaio, πολέμησε δε σφόδρα ακόμα και με sophisticated τεχνικές ARP poisoning υπάρχουσες δωρεάν λύσεις από την κοινότητα υποστηρικτών PS3, όπως το Open Remote Play).

* Σταδιακά από εταιρεία που πρέσβευε την καινοτομία και την τεχνολογία αιχμής μεταλλάχθηκε σε άκαμπτη, συντηρητική και εσωστρεφή, το δε βάρος όπως προκύπτει από τα μέχρι τώρα δεδομένα μεταφέρθηκε από την τεχνολογική πρωτοπορία και την διασφάλιση των υποδομών στην νομική εκπροσώπηση και την δικαστική υπεροχή. Σύμφωνα με ανακοινώσεις της μετά τα πρόσφατα συμβάντα, προσέλαβε security officer μετά τις 20 Απριλίου 2011 και μετέφερε το κύριο data center της από το San Diego σε άγνωστη (!) τοποθεσία, θεωρώντας προφανώς πως η απόκρυψη της γεωγραφικής τοποθεσίας αποτελεί προτεραιότητα, όπως και η ανακοίνωση πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού ασφαλείας όπως όφειλε, αποτελεί είδηση που θα κατευνάσει τα πνεύματα.

* Σε ερωτήσεις που υπέβαλε η Βουλή των Αντιπροσώπων στις Ηνωμένες Πολιτείες ως όφειλε για να ενημερωθεί και να προστατεύσει τα συμφέροντα των καταναλωτών, η Sony υπαινίσσεται πως πίσω από την εκμετάλλευση του δικτύου της κρύβονται οι Anonymous και όχι εγκλήματα με στόχο κυρίως οικονομικά οφέλη, την ιδέα δε αυτή υπερασπίζεται κατηγορηματικά τεκμηριώνοντας την με στοιχεία από τις VISA & Mastercard σύμφωνα με τα οποία και εν μέσω αοριστιών δεν έχουν μέχρι στιγμής παρατηρηθεί περιστατικά εξαπάτησης εις βάρον των συνδρομητών του PSN και με μέσο τα στοιχεία των πιστωτικών τους καρτών.

* Σε συνέντευξη τύπου που έδωσε o CEO – Executive Deputy President Kazuo Hirai, παρουσία των αντιπροέδρων Shinji Hasejima και Shiro Kambe στις 2 Μαΐου ανακοινώθηκε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες – εταιρείες ασφαλείας, και αποκατάσταση μέρους ή και όλων των υπηρεσιών PSN / Quriosity μέσα στην επόμενη εβδομάδα, η οποία παρήλθε. Από όσο έχει γίνει γνωστό σταδιακά και κατά γεωγραφικές περιφέρειες ηπείρους καθίστανται τμήματα του PSN και πάλι ενεργά ( αρχικά Ιαπωνία ) και αναμένεται πλήρης αποκατάσταση των λειτουργιών μέχρι 31 Μαΐου. Σύμφωνα με αναλυτές, “μέχρι η Sony να επαναφέρει το Playstation Network, πολλοί τέως συνδρομητές του θα έχουν γυρίσει την πλάτη”.

* Οι οικονομικές απώλειες προφανείς : ήδη το PSN διανύσει 3 εβδομάδες εκτός λειτουργίας, τα διαφυγόντα κέρδη τεράστια για σύστημα που απέδιδε στην Sony “πάνω από 1 δισεκ. δολάρια ετησίως και μάλιστα με προαιρετική συνδρομή (Playstation Plus), η οποία παρουσιάστηκε ως επιλογή μόλις τον καλοκαίρι του 2010″. Ακόμα χειρότερα τα πράγματα σε πωλήσεις συσκευών και τίτλων όπου παρουσιάζεται αισθητή κάμψη, αλλά και στην πορεία της μετοχής όπου καταβαραθρώθηκε προφανώς γιατί και εδώ διαδραματίστηκαν κερδοσκοπικά παιχνίδια. Συνυπολογίστε το κόστος παροχής ενός επιπλέον μήνα Playstation Plus σε όλους τους χρήστες PSN, υπάρχοντες PSN+ συνδρομητές και μη ως ελάχιστη μορφή αποζημίωσης και ολοκληρώνεται η εικόνα και το μέγεθος της ζημιάς…

Αντί επιλόγου να τονίσουμε πως όσα συνέβησαν πρόσφατα για πολλούς δεν προκάλεσαν καμμία απολύτως έκπληξη, ενδεχομένως να αισθάνθηκαν δικαιωμένοι συγκεκριμένοι αναλυτές ασφαλείας πληροφοριακών συστημάτων που “υποβάθμισαν την πιστοληπτική ικανότητα” αξιοπιστίας της Sony δύο σκαλιά πιο κάτω από την θέση που την είχαν υποβιβάσει ήδη από το 2005, όταν έγινε γνωστό το μεγαλύτερο εμπορικό σκάνδαλο διανομής “ιού” (rootkit) από εμπορική εταιρεία (Βλ. Σκάνδαλο Sony BMG rootkit)

blog comments powered by Disqus

Γράφει ο Νίκος Παρτσαλάς

Νίκος ΠαρτσαλάςΟ Νίκος Παρτσαλάς είναι διαχειριστής συστημάτων πληροφορικής με σπουδές στα μαθηματικά και εξειδίκευση σε συντονισμό και διαχείριση διαδικτυακών κοινοτήτων και ιστοχώρων.

» Θέματα

"αγανακτισμένοι" crisis Egypt Goldman Sachs greece politics PSI Syria αγορές ΑΕΠ Αθήνα αλλαγές αλλαγή ανάπτυξη Ανδρέας Παπανδρέου ανεργία αντιπολίτευση αξίες Απεργία Αραβικές Χώρες Αριστερά Βενιζέλος Βερολίνο βιομηχανία Βουλή Βρυξέλλες Γερμανία Γιώργος Παπανδρέου γραφειοκρατία γυναίκες ΔΗΜΑΡ Δημοκρατία δημόσιο Δημοσιογραφία Δημοσιογράφοι δημόσιος τομέας δημοσκοπήσεις δημοψήφισμα διαδίκτυο διακυβέρνηση διαρθρωτικές αλλαγές διατροφή διαφήμιση διαφθορά διεθνή διεθνής οικονομία ΔΝΤ δραχμή ΕΕ εκλογές Ελλάδα έλλειμμα Ελληνες ελληνική οικονομία εξουσία ΕΟΚ επενδύσεις Επικοινωνία επιχειρηματικότητα επιχειρήσεις εργασία ευρώ Ευρωζώνη Ευρωπαϊκή Ενωση Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Ευρώπη Εφημερίδες ηγεσία ΗΠΑ Ισπανία καθημερινότητα καπιταλισμός Καραμανλής κατανάλωση κεντροδεξιά Κίνα ΚΚΕ Κοινωνία κόμματα κομματισμός κουλτούρα κούρεμα κράτος κρίση κυβέρνηση λαϊκισμός Λιβύη λιτότητα Λουκάς Παπαδήμος μάνατζμεντ Μέρκελ Μέσα Ενημέρωσης μεταρρυθμίσεις ΜΜΕ Μνημόνιο μουσική ΝΔ Νέα Δημοκρατία νοοτροπία οικονομία οικονομική θεωρία οικονομική κρίση οικονομική πολιτική ΟΟΣΑ παγκοσμιοποίηση παιδεία Παπαδήμος Παπανδρέου παραγωγή ΠΑΣΟΚ ποιότητα ζωής πολίτες πολιτικά κόμματα πολιτική πολιτικοί πολιτικός λόγος πολιτισμός πρωθυπουργός πτώχευση Σαμαράς Σημίτης συναίνεση Συνδικαλισμός συνείδηση συνεργασία Σύνοδος Κορυφής Σύνταγμα Συρία ΣΥΡΙΖΑ τέχνη τεχνολογία τηλεόραση τράπεζες τρόικα Τσίπρας υγεία φιλελευθερισμός φτώχεια χρεοκοπία χρέος χρηματιστήρια ψηφιακή τεχνολογία