16.2.2012

Επικοινωνία, Επιχειρήσεις

Το γυναικείο μυαλό πίσω από το Facebook

Διαβάστε επίσης

» Ερωτήματα από ένα αιματηρό πραξικόπημα – θέατρο

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Η επικίνδυνη απομάκρυνση από την Ευρώπη

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Η πονηρή και η δημοκρατική νοοτροπία των Ελλήνων

Δημοσθένης Κυριαζής

» Η Δύση επανέρχεται στα καλά νέα…

Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλος

» Ένας κότσυφας που τον λέγαν Σταύρο

Δημήτρης Καμάρας

Το γυναικείο μυαλό πίσω από το Facebook

Θα μπορούσε να είναι πάρα πολύ ικανοποιημένη από τις επιτυχίες της ως γενική διευθύντρια της Facebook, επαναπαυόμενη στις δάφνες της. Η Σέριλ Σάντμπεργκ είναι μία από τις ισχυρότερες, και εσχάτως πλουσιότερες, γυναίκες στον κόσμο. Ανέλαβε την εταιρεία κοινωνικής δικτύωσης του Facebook με 70 εκατ. χρήστες και σήμερα της έχει εξασφαλίσει περισσότερους από 300 εκατομμύρια – αν ήταν χώρα, θα μπορούσαν να είναι οι ΗΠΑ. Εφερε τα κέρδη της στο 1 δισ. δολάρια επί εσόδων 3,7 δισ. δολαρίων. Με την εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο, η κα Σάντμπεργκ εκτιμάται πως θα έχει στα χέρια της 1,6 δισ. δολάρια. Οπως επισημαίνουν οι New York Times, πάντως, έχει πολύ περισσότερα πράγματα στο μυαλό της πέραν των μετοχών και των διαφημιστικών καταχωρίσεων. Η ίδια θεωρεί τον εαυτό της παράδειγμα προς μίμηση.

Η τύχη στα χέρια σου

Μιλώντας στο πρόσφατο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός, παρακινούσε τις γυναίκες να αναλάβουν με περισσότερο δυναμισμό την καριέρα τους και να μην κατηγορούν τους άντρες ότι τις κρατούν στα μετόπισθεν. Η τοποθέτηση είναι σωστή εν μέρει, καθώς η Σέριλ Σάντμπεργκ διαθέτει εξαιρετικά ταλέντα και πρωτοφανείς δεξιότητες, αναλαμβάνοντας και εκτελώντας πολλά καθήκοντα παράλληλα. “Θεωρώ πολύ σημαντικά τα επιτεύγματά της, αλλά πιστεύω ότι ασκεί υπερβολική κριτική στις γυναίκες, γιατί υπαινίσσεται ότι δεν διαθέτουν την ορμή να διεκδικήσουν τον στόχο τους”, επισημαίνει η Σίλβια Χιούλιετ, επικεφαλής του προγράμματος Φύλου και Πολιτικής στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια. “Είχε ένα δρόμο επιτυχιών και δεν μπορεί εύκολα να αντιληφθεί πως η ουσιώδης μάχη είναι το δίλημμα παιδιά ή καριέρα. Στην πραγματικότητα, οι γυναίκες έχουν υψηλές φιλοδοξίες, εντούτοις, άλλα πράγματα τις εκτρέπουν από την πορεία τους, όπως το ότι δεν έχουν ένα υποστηρικτικό πλαίσιο”.

Στις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Χάρβαρντ είχε επόπτη καθηγητή τον Λόρενς Σάμερς. Το θέμα του μεταπτυχιακού της ήταν οι στατιστικοί συσχετισμοί μεταξύ του φαινομένου της ενδοικογενειακής βίας και της πρόσβασης των γυναικών στην οικονομική αυτονομία. Ο καθηγητής της την προσέλαβε ως βοηθό του οικονομολόγο στην Παγκόσμια Τράπεζα και μετά ως επικεφαλής του γραφείου του, όταν εκείνος ανέλαβε υπουργός Οικονομικών στην κυβέρνηση Κλίντον – τότε η κ. Σάντμπεργκ ήταν μόλις 29 ετών. Το επόμενο βήμα ήταν η Google και το Facebook. Με την οξύνοια και τις ικανότητές της, “προσέφερε ένα πειθαρχημένο ‘σχέδιο παιχνιδιού’ στον Λόρενς Σάμερς, το οποίο σε προηγούμενες εποχές δεν το είχε”, επισημαίνει ο παλαίμαχος Αμερικανός πολιτικός συντάκτης Στιβ Κλέμονς. “Επιπλέον, συνιστά μια τεράστια δύναμη στο άνοιγμα οριζόντων για τις γυναίκες. Μέσα σε 42 μήνες αφότου ανέλαβε το Facebook, διείσδυσε στην κλειστή λέσχη των ανδρών δισεκατομμυριούχων στη Σίλικον Βάλεϊ και επένδυσε χωρίς χρονοτριβή στην καρδιά και στο μυαλό των άλλων”.

Ισχυρός αντίκτυπος

Η στόχευσή της στην ενδυνάμωση των γυναικών είναι διττή. Αρχικά, θηρεύει τα γυναικεία ταλέντα -αλλά και τα ανδρικά- και διαμορφώνει ευνοϊκές συνθήκες στον χώρο εργασίας, ώστε να εξισορροπεί την οικογενειακή τους ζωή και να αντλεί το μάξιμουμ των δυνατοτήτων και από τα δύο φύλα. Ξεκινώντας από την Goοgle, η Σέριλ Σάντμπεργκ πρότεινε πρωτοποριακά προγράμματα φύλαξης παιδιών, άδειες μητρότητας, ακόμα και επιλεγμένες θέσεις στάθμευσης για ετοιμόγεννες εργαζόμενες, αναγκάζοντας και άλλες εταιρείες στη Σίλικον Βάλεϊ να την ακολουθήσουν. Στο Facebook, έφερε στην αρένα της τεχνολογίας και άλλες αξιόλογες γυναίκες, όπως τη Λόρι Γκόλερ, επικεφαλής του ανθρωπίνου δυναμικού, και την Κάιτι Μίτικ, στο μάρκετινγκ κινητής τηλεφωνίας. Δεύτερον, αναγνωρίζει ότι οι γυναίκες είναι πολύ πιο αφοσιωμένες ως κοινό στο Facebook από ό,τι oι άνδρες. Η καθημερινή ενημέρωση των σελίδων είναι γυναικεία σε ποσοστό 62%, οι γυναίκες έχουν 8% περισσότερους φίλους και δαπανούν σε αυτό περισσότερο χρόνο κατά μέσον όρο.

Πριν τη γνωρίσει, ο ιδρυτής του Facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, θεωρούσε ότι θα έφτιαχνε έναν “κουλ ιστότοπο” και τα κέρδη θα έπονταν. Η συνάντησή του με τη Σέριλ Σάντμπεργκ, όταν είχε απογοητευθεί πως θα βρει κατάλληλο άνθρωπο για τη διεύθυνση της εταιρείας του, σήμαινε στροφή 180 μοιρών.

Ενα ακόμα προσόν της είναι η τόλμη της, εφόσον όπως λέει η ίδια, “αυτό που οφείλω να κάνω στη ζωή είναι να λέω την αλήθεια στους ανθρώπους”. Οσο βεβαρημένο και αν είναι το πρόγραμμά της, δεν έπαψε να οργανώνει χαλαρές ημι-επαγγελματικές συγκεντρώσεις στο σπίτι της με ενδιαφέροντες ομιλητές, κάτι σαν εναλλακτικό δίκτυο γνωριμιών για τις γυναίκες στελέχη – οι άντρες το κάνουν παίζοντας ποδόσφαιρο ή κάνοντας ποδήλατο. “Μακάρι να είχα τη δυνατότητα να καλύψω το 50% της αποτελεσματικότητάς της και της συνέπειάς της”, λέει η αδελφή της Μισέλ, η οποία είναι παιδίατρος. “Στη λίστα των προτεραιοτήτων της βρίσκονται πάντα οι συγγενείς και φίλοι της, ανεξαρτήτως του πού βρίσκεται ή πόσες ώρες δουλεύει”. Ισως γι’ αυτό η Σέριλ Σάντμπεργκ απογείωσε το Facebook, την πιο μεγάλη παγκόσμια παρέα.

Δημοσιεύθηκε στην Καθημερινή, 12.2.2012

blog comments powered by Disqus

Γράφει η Κατερίνα Καπερναράκου

Κατερίνα ΚαπερναράκουΗ Κατερίνα Καπερναράκου είναι δημοσιογράφος, παρακολουθεί το διεθνές οικονομικό ρεπορτάζ στην εφημερίδα “Καθημερινή”. Διατηρεί εβδομαδαιαία σαββατιάτικη στήλη με τα πρόσωπα της εβδομάδας. Εχει εργαστεί ως παραγωγός και δημοσιογράφος σε ιδιωτικούς και κρατικούς Ρ/Σ και την Ελληνική Υπηρεσία του BBC. Συνεργάζεται με οικονομικά έντυπα και περιοδικά ποικίλης ύλης. Διετέλεσε πρόεδρος του Ελληνικού Τμήματος της Δ. Αμνηστίας.

» Θέματα

"αγανακτισμένοι" crisis Egypt Goldman Sachs greece politics PSI Syria αγορές ΑΕΠ Αθήνα αλλαγές αλλαγή ανάπτυξη Ανδρέας Παπανδρέου ανεργία αντιπολίτευση αξίες Απεργία Αραβικές Χώρες Αριστερά Βενιζέλος Βερολίνο βιομηχανία Βουλή Βρυξέλλες Γερμανία Γιώργος Παπανδρέου γραφειοκρατία γυναίκες ΔΗΜΑΡ Δημοκρατία δημόσιο Δημοσιογραφία Δημοσιογράφοι δημόσιος τομέας δημοσκοπήσεις δημοψήφισμα διαδίκτυο διακυβέρνηση διαρθρωτικές αλλαγές διατροφή διαφήμιση διαφθορά διεθνή διεθνής οικονομία ΔΝΤ δραχμή ΕΕ εκλογές Ελλάδα έλλειμμα Ελληνες ελληνική οικονομία εξουσία ΕΟΚ επενδύσεις Επικοινωνία επιχειρηματικότητα επιχειρήσεις εργασία ευρώ Ευρωζώνη Ευρωπαϊκή Ενωση Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο Ευρώπη Εφημερίδες ηγεσία ΗΠΑ Ισπανία καθημερινότητα καπιταλισμός Καραμανλής κατανάλωση κεντροδεξιά Κίνα ΚΚΕ Κοινωνία κόμματα κομματισμός κουλτούρα κούρεμα κράτος κρίση κυβέρνηση λαϊκισμός Λιβύη λιτότητα Λουκάς Παπαδήμος μάνατζμεντ Μέρκελ Μέσα Ενημέρωσης μεταρρυθμίσεις ΜΜΕ Μνημόνιο μουσική ΝΔ Νέα Δημοκρατία νοοτροπία οικονομία οικονομική θεωρία οικονομική κρίση οικονομική πολιτική ΟΟΣΑ παγκοσμιοποίηση παιδεία Παπαδήμος Παπανδρέου παραγωγή ΠΑΣΟΚ ποιότητα ζωής πολίτες πολιτικά κόμματα πολιτική πολιτικοί πολιτικός λόγος πολιτισμός πρωθυπουργός πτώχευση Σαμαράς Σημίτης συναίνεση Συνδικαλισμός συνείδηση συνεργασία Σύνοδος Κορυφής Σύνταγμα Συρία ΣΥΡΙΖΑ τέχνη τεχνολογία τηλεόραση τράπεζες τρόικα Τσίπρας υγεία φιλελευθερισμός φτώχεια χρεοκοπία χρέος χρηματιστήρια ψηφιακή τεχνολογία